Groen: goed voor de gezondheid en ontspanning
Overzicht
  • Weerwoord in de stad
  • 07/04/2022

Groen: goed voor de gezondheid en ontspanning

Vandaag, donderdag 7 april is het World Health Day (Wereldgezondheidsdag). Op World Health Day vraagt de WHO aandacht voor gezondheid en ziektes in de wereld. Het thema dit jaar is ‘Our planet, our health’ (Onze planeet, onze gezondheid).

Groen is goed voor onze gezondheid. Of je nu een korte wandeling maakt of uren in de natuur doorbrengt, plantjes in eigen tuin kweekt of je kantoor vol groen hebt staan; groen doet ons goed! Contact met de natuur vermindert stress en zorgt voor meer geluk. Hieronder lees je meer over de positieve werking van groen en hoe je zelf meer van groen kunt genieten.

Groen doet goed

Groen heeft een positieve werking op zowel onze fysieke als mentale gezondheid. Dit komt in steeds meer onderzoeken naar voren. Groen wordt daarom ook op steeds meer plekken ingezet. Groen kan bijdragen aan het algehele geluksgevoel, de vermindering van stress, een betere nachtrust en een verbeterde concentratie en stemming.

De positieve effecten van groen

Groen heeft een positief effect op onze mentale gesteldheid. Wat die positieve effecten precies zijn, lees je hieronder:

  • Minder stress: Groen zorgt ervoor dat je sneller herstelt van mentale vermoeidheidsklachten. Je bloeddruk en hartslag zakt, waardoor je minder last hebt van stress.
  • Minder depressieve gevoelens: Uit onderzoek blijkt dat je minder last van depressieve gevoelens hebt na een natuurwandeling.
  • Verbeterde concentratie: Ook blijkt uit onderzoek dat je een betere concentratie hebt nadat je een wandeling in de natuur hebt gemaakt.
  • ADD / ADHD: Ook als ADD-, of ADHD’er geniet je van een betere concentratie na een natuurwandeling. Dit is gebleken uit een onderzoek waarbij er werd gekeken naar de relatie tussen focus en parkwandelingen.
  • Verhoogde productie: Als jouw werkplek uitzicht heeft op groen, dan kun je je beter concentreren en ben je productiever dan wanneer je geen groen uitzicht hebt. Uit een onderzoek onder studenten is gebleken dat eenieder met een groen uitzicht productiever, relaxter en beter gehumeurd bleek te zijn.
  • Creatiever: Een natuurwandeling doet je creativiteit ten goede.
  • Meer zelfvertrouwen: Zowel vrouwen als mannen kregen meer zelfvertrouwen nadat zij verschillende oefeningen hadden gedaan in de natuur. Vooral als deze oefeningen in de buurt van water plaatsvonden.
  • Verbeterde levenskwaliteit: Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen die zich in een groene omgeving bevinden beter in hun vel zitten, meer tevreden zijn over hun leven en zich overal gelukkiger voelen.
  •  

    Wat veroorzaakt het fijne gevoel bij groen?

    Je herkent vast het gevoel dat je krijgt na een lange wandeling op het strand of in het bos. Maar wat veroorzaakt dit fijne gevoel nu precies? Er zijn meerdere verklaringen voor de positieve relatie tussen onze gezondheid en groen. Je kunt ze over het algemeen ook wel in de volgende categorieën onderverdelen:

  • Milieukwaliteit: De milieukwaliteit is in een groene omgeving vaak vele malen beter. Er is minder geluidsoverlast en de lucht is meestal een stuk schoner.
  • Herstelcapaciteit: Door jezelf bloot te stellen aan groen kun je sneller herstellen van stress en vermoeidheid van aandacht.
  • Verbeterde capaciteit: In een groene omgeving worden sociale contacten en bewegen gestimuleerd.
  • Blootstelling aan goede bacteriën: In een groene omgeving word je blootgesteld aan bacteriën die ons immuunsysteem versterken en ontstekingsremmend werken.
  •  
    Ook wijzen steeds meer onderzoeken uit dat het effect van groen sterker is voor mensen die zich verbonden voelen met de natuur. Om die verbondenheid te creëren is het van belang om kinderen al op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met de natuur. Kinderen die opgroeien in een groene omgeving hebben op latere leeftijd minder kans om mentale gezondheidsproblemen te krijgen.

    Fotograaf Jan de Groen

    Ga voor meer groen!

    Ben je overtuigd van het positieve effect van groen en ben je benieuwd naar hoe jij je omgeving groener kunt maken? Door meer bomen en planten te planten of geveltuintjes en kleine parkjes te creëren, maken we de stad samen een fijnere plek om te wonen. Op deze manier kan ook jij van meer groen genieten!

    Groene tuin
    Een groene tuin kost net zoveel of zelfs minder geld, moeite en tijd als een betegelde tuin. Er zijn ontzettend veel plantensoorten te vinden die weinig onderhoud vragen. Geniet van een prachtige bloementuin, zonder er veel werk aan te hebben.

    Naast dat een groene tuin beter is voor je gezondheid, zorgen planten er ook voor dat je minder last hebt van hitte in de zomer. Daarnaast heb je minder snel last van wateroverlast en je helpt de natuur een handje op weg. Een groene tuin trekt namelijk veel nuttige vogels, insecten en andere diertjes aan.

    Plant een (fruit)boom
    Met een fruitboom in je tuin geniet je van prachtig bloesem én van overheerlijk vers fruit!

    Leg een geveltuin aan
    Tegels eruit, plantjes erin! Een geveltuin ziet er gezellig uit en het brengt een hoop andere voordelen met zich mee.

    Start je eigen moestuin
    Leg je eigen moestuintje aan. Ook als je weinig ruimte ter beschikking hebt, kun je nog steeds je eigen fruit, groenten of kruiden verbouwen. Zelfs op een balkon of binnenshuis zijn er ontzettend veel mogelijkheden.

    Ga op pad
    Je kunt er ook voor kiezen mensen naar het groen te brengen, bijvoorbeeld door te vergaderen tijdens een wandeling, te sporten in de buitenlucht of speurtochten in het bos te organiseren met een kinderverjaardag. Een wandeling in de natuur zal je ongetwijfeld goed doen.